Azalina: Seorang Itu Adalah Tidak Bersalah Sehingga DIBUKTIKAN Bersalah

Dalam ucapan dan pemikiran, saya hanya berpegang kepada pepatah tidak bersalah sehingga dibuktikan bersalah sebagai peraturan asas keadilan semulajadi – Azalina

Perletakan jawatan Azalina Othman Said sebagai Penasihat Khas kepada Perdana Menteri (Undang-Undang Dan Hak Asasi Manusia), baru-baru ini membuktikan beliau seorang yang berintegriti dan tegas dengan pendirian beliau.

Contohnya, ahli Parlimen Pengerang ini telah membayangkan hasratnya di perhimpunan Umno baru-baru ini yang dianggap sebagai menyindir Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob di hadapan ahli-ahli Umno, membangkitkan hak undang-undang seorang warganegara Malaysia di mahkamah.

Katanya “Setiap rakyat mempunyai hak untuk pembelaan dan hak untuk mengemukakan bukti baharu. Jangan kita lupa, bahawa pihak pendakwaan mewakili Kerajaan Malaysia, dan oleh itu rayuan YB Pekan secara teknikalnya dibantah oleh kerajaan. Peguam Negara adalah peguam kepada kerajaan dan oleh itu merupakan satu-satunya individu yang boleh menyokong sebarang permohonan.”

Walaupun mendapat sindiran dari pelbagai pihak selepas menyuarakan pandangan beliau dengan lantang, Azalina tidak mempedulikan semua ini dan terus menghantar surat perletakan jawatan yang kemudiannya disahkan oleh Pejabat Perdana Menteri dan tersiar dalam media.

Katanya di dalam surat terbuka kepada Pengeruasi BERSIH, Thomas Fann, “Sebagai bekas pengamal undang-undang sejak 1990, dan penggubal undang-undang sejak 2004, saya akan menjadi orang terakhir yang membenarkan sebarang campur tangan badan kehakiman oleh eksekutif atau badan perundangan. Dalam ucapan dan pemikiran saya, saya hanya berpegang kepada pepatah “tidak bersalah sehingga dibuktikan bersalah” sebagai peraturan asas keadilan semulajadi.

Yang beliau nyatakan di dalam ucapan ringkas masa perhimpunan tersebut adalah terletaknya di bahu pihak pendakwaan untuk membuktikan kes mereka di luar keraguan munasabah dan Azalina menegaskan tidak pernah meminta bekas Perdana Menteri Najib Razak dibebaskan. Baca di sini.

Azalina Kecewa

Beliau turut menyatakan kekecewaannya dengan Fann kerana telah membuat kenyataan umum untuk menzahirkan kekecewaan terhadapnya sedangkan pengerusi Bersih itu boleh sahaja menghubungi beliau untuk bertanya khabar.

Azalina turut kecewa dengan pergerakan Bersih kerana selama ini mempunyai hubungan kerja profesional dan turut menerima pelawaan untuk mempengerusikan bersama Kaukus Agenda Pembaharuan.

“Dalam ucapan dan pemikiran, saya hanya berpegang kepada pepatah tidak bersalah sehingga dibuktikan bersalah sebagai peraturan asas keadilan semula jadi,” katanya sambil menambah ucapan beliau dibuat di atas kapasiti sebagai Penasihat Undang-undang Barisan Nasional dan Ahli Parlimen.

“Jangan kita lupa, pihak pendakwaan mewakili Kerajaan Malaysia, dan oleh itu rayuan YB Pekan secara teknikalnya dibantah oleh kerajaan. Peguam Negara adalah peguam kepada kerajaan dan oleh itu merupakan satu-satunya orang yang boleh menyokong sebarang permohonan.

“Anda menuduh saya mengubah pendirian mengenai pelantikan AG sejak YB Bera menjadi PM9 dan membandingkannya dengan kenyataan saya semasa YB Pagoh menjadi PM8. Apabila saya menyebut “orang dia” dalam ucapan saya pada Sabtu lalu, ia tidak ada kena mengena dengan pendirian teguh saya mengenai pengasingan kuasa antara Badan Kehakiman, Eksekutif dan Perundangan, serta pemisahan AG dan Pendakwaraya.

AG Sebagai Jawatan Eksekutif

Azalina turut menyatakan rasa hormatnya kepada Peguam Negara dan menganggapnya seorang yang baik. Tetapi jawatan AG ditubuhkan di bawah Perkara 145 Perlembagaan Persekutuan, dan beliau adalah pegawai kerajaan yang sangat berkuasa.

“Beliau adalah ketua penasihat undang-undang kepada Kerajaan dan mewakili kerajaan. Peguam Negara bukan sahaja sebahagian daripada Eksekutif, tetapi juga merupakan penjawat awam berpangkat tertinggi di negara ini, yang boleh menggunakan budi bicara untuk memula, menjalan atau menghentikan sebarang prosiding di kebanyakan mahkamah di Malaysia, kecuali Syariah, anak negeri dan mahkamah tentera.

Katanya, pendirian beliau mengenai pemisahan AG adalah serampang dua mata:

i) Peguam Negara Politik/Menteri yang duduk dalam Kabinet sebagai ahli Jemaah Menteri, dilantik dari kalangan ahli-ahli Parlimen dan bertanggungjawab kepada Parlimen, dengan itu bertanggungjawab kepada semua ahli-ahli Parlimen pada setiap keputusan yang dia buat dan nasihat yang diberikan kepada kerajaan.

ii) Seorang Pendakwa Raya profesional seperti di UK di mana beliau adalah seorang yang berkerjaya pendakwa kanan, dan bukan seorang lantikan politik, daripada pangkat dan pihak berkuasa pendakwaan.

“Kenapa saya akan menjadi sebahagian daripada usaha Bersih dalam Kaukus Pembaharuan Pelbagai Parti? Bukankah ini bermakna saya mendapat sokongan parti saya Umno dan kita konsisten dalam agenda reformasi?

“Janganlah kita mencemarkan tujuan yang lebih besar kaukus ini dengan ucapan ringkas yang dibuat di perhimpunan politik.”

Terlepas Cakap

“Mungkin anda terlepas cakap, bahawa apabila saya berkata “orang dia”, ia bermakna meletakkan AG Politik/Menteri di Parlimen seperti yang saya BERULANG-ULANG katakan pada masa lalu, terutamanya semasa pelaksanaan Darurat semasa COVID-19.

“Bukankah jika AG Politik/Menteri dilantik oleh Perdana Menteri bermakna peningkatan dalam ketelusan dan akauntabiliti Eksekutif? Lagipun, Perkara 145 setakat ini tidak melarang AG menjadi Menteri Undang-undang atau sebaliknya, yang merupakan seorang ahli Jemaah Menteri.

“Ini adalah skim pengaturan, di negara yang merangkumi dari Australia ke UK, dan ke Kanada. Saya juga ingin mengingatkan anda dan pembaca di sini bahawa negara kita pernah mempunyai dua Peguam Negara Politik/Menteri iaitu Tan Sri Abdul Kadir Yusof dan Tan Sri Hamzah Abu Samah, dengan lebih kurang warisan UMNO. Ia tidak menyebabkan sebarang histeria seperti hari ini.”

Beliau bertanya bukankah mempunyai Peguam Negara Politik/Menteri yang bertanggungjawab di Parlimen akan mempercepatkan agenda reformasi yang kita mahukan? Banyak undang-undang boleh dipinda secepat mungkin, untuk menangani isu mengenai hak asasi manusia, kewarganegaraan dan pembaharuan undang-undang pilihan raya, termasuk pindaan Perlembagaan tanpa bergantung kepada AGC yang pada masa ini diketuai oleh seorang AG yang bukan ahli Dewan Parlimen.

Katanya, lantikan seorang AG baru tidak akan dimanipulasi untuk menggugurkan pertuduhan jenayah terhadap ahli atau diampunkan. “Ini bukanlah niat saya atau hasrat Mesyuarat Khas yang diadakan baru-baru ini. Tontonlah ucapan yang diadakan untuk pengesahan.”

“Dalam ucapan saya, adakah saya meminta AG disingkirkan untuk membebaskan YB Pekan daripada menghadapi baki pertuduhan dan perbicaraan terhadapnya?

Beliau mengingatkan bahawa Anwar Ibrahim mendapat pengampunan dan dibebaskan tujuh hari selepas PH meraih kemenangan dalam PRU14.

“Apabila Tommy Thomas dilantik sebagai AG oleh PM7, bukankah dia orang PH? Jadi soalan saya kepada anda ialah, mengapa Bersih kemudian tidak berkata, “Kerisauan kita yang paling besar tengahari ini adalah ancaman kepada rule of law, pada himpunan khas di ibu pejabat ini.”

Double-standard

Azalina menganggap pengkiritik baru mengalihkan tiang gol? “PM Pakatan Harapan menukar AG dan begitu juga PM Perikatan Nasional, tetapi PM dari UMNO/Barisan Nasional tidak boleh menukar atau menggantikan AG? Double-standard, saya rasa.”

“Pada fakta saya seterusnya, adakah Bersih mempunyai pendirian yang berbeza untuk ahli politik UMNO/BN yang “bersalah sehingga terbukti tidak bersalah?”

Adakah di sisi undang-undang, dilarang untuk Responden di Mahkamah Rayuan meminta masa daripada Pendakwa Raya atau menyokong usul menukar peguam? Bukankah Peguam sepatutnya dibenarkan melepaskan diri walaupun peguamcaranya telah ditamatkan perkhidmatan pada hari yang sama? Ini menetapkan precedence (contoh) untuk semua peguam dan anak guam Malaysia.

Berkali-kali orang melemparkan tuduhan kepada tertuduh menyalahgunakan proses mahkamah, tetapi bagaimana pula dengan penyalahgunaan hak tertuduh di sini? Bukankah Bersih sepatutnya mempertahankan prinsip “Setiap latitud mesti diberikan kepada orang yang dituduh untuk mempertahankan kesnya atau dirinya sendiri?” beliau bertanya lagi.

Akhir sekali, Azalina menegaskan mesyuarat khas Sabtu lalu adalah perhimpunan solidariti UMNO di kalangan ahli UMNO, di Dewan Merdeka UMNO. “Anda tahu UMNO tidak mempunyai mentaliti merusuh. Kami tidak membawanya ke jalan raya dan menyusahkan orang ramai.

“Jadi Thomas, saya sangat berharap bahawa ini adalah kes kedua-dua pihak telah dibutakan oleh ketakutan dan kebencian mereka antara satu sama lain sehingga mereka tidak dapat melihat mereka sedang berjuang untuk perkara yang sama,” ulas Azalina lagi. – NMH

Facebook Comments

Latest articles

Related articles